„Dziecko to człowiek, nie stereotyp"

Przewodnik po świecie stereotypów płci, który powinien przeczytać każdy rodzic.
Dowiedz się co robić, by nie wpadać w „pułapkę płci" w rodzicielstwie, jak reagować na stereotypy powielane przez otoczenie dzieci i jak rozmawiać o nierównościach płciowych, niezależnie od tego czy wychowujesz córkę czy syna.
Ponad 420 stron rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek jak unikać stereotypów płci w wychowaniu dziewczynek i chłopców. Pierwsze na rynku polskim vademecum o tym, jak ograniczać wpływ stereotypów w domu, grupie rówieśniczej, świecie zabaw i rozrywek, przedszkolu i szkole. Książka dla wszystkich, którzy potrzebują wzmocnienia w podejściu do równościowego wychowania dzieci.
Takiej książki jeszcze w Polsce nie było.
Rzetelna dyskusja na temat równości płci oraz edukacji najmłodszych dzieci jest w Polsce w powijakach. Brakuje nam wiedzy o roli stereotypów płci w wychowaniu najmłodszych, o wpływie norm męskości na wychowanie chłopców, o tym, co dzieje się w kwestii stereotypów w wychowaniu przedszkolnym.
W książce „Pułapka płci” podejmuję próbę uzupełnienia tych luk, koncentrując się na etapach rozwojowych, na które rodzice i wychowawcy mają potencjalnie największy wpływ – od urodzenia do 10. roku życia. Korzystam z badań i metaanaliz z całego świata, a także źródeł dostępnych dla Polski.
Spis treści:
Najważniejsze pojęcia, które warto znać.
- Płeć biologiczna a płeć kulturowa.
- Kult Prawdziwej Kobiecości i Modelowa Męska Tożsamość.
- Jak dzieci „uczą się” płci? Poznawczo-rozwojowy mechanizm uczenia się społecznych ról płci.
- Dzieci i ich rozumienie kategorii płci: od płciowej „neutralności” do stereotypowych dziewczynek i chłopców.
Jak działa „pułapka płci” w rodzicielstwie.
1. „Jestem dziewczynką”, „jestem chłopcem”, czyli płeć jako niezwykle ważna kategoria.
2. Jak uczymy dzieci zwracać uwagę na płeć czyli kilka słów o etykietowaniu.
2.1. „Tylko kobieta może być pielęgniarką, tylko mężczyzna może być prezydentem”, czyli o wpływie etykietowania płcią.
2.2 Jak minimalizować wpływ etykietowania płcią? Pomysły dla rodziców.
3. Przekonania rodziców o psychologicznych różnicach płci.
3.1 Co sprawia, że różnice płci fascynują nas tak bardzo?
3.2 Różnice płci w zakresie zdolności poznawczych.
3.3 Różnice płci w zakresie umiejętności społecznych i predyspozycji osobowościowych.
3.4 Różnice płci w zakresie dobrostanu fizycznego i psychicznego.
4. Jak rodzice „niechcący” wpływają na to, kim staną się dzieci czyli o nieświadomym wpływie stereotypów płci.
4.1 Ukryte stereotypy rodziców w ich podejściu do dzieci.
4.2 Efekt Pigmaliona, czyli wpływ oczekiwań rodziców na wyniki dzieci.
4.3 Wpływ mądrych zachęt na samoocenę czyli jak chwalić dzieci.
4.4 Jak ograniczać wpływ własnych stereotypów na dzieci?
5. Jak traktować różnice płci.
Jak dzieci odnajdują się w świecie kreującym różnice płci.
- Towarzystwo ważniejsze niż zabawka, czyli jak dzieci bawią się głównie z osobami tej samej płci.
- „Dziewczynki na prawo, chłopcy na lewo”, czyli jak dzieci socjalizują się głównie z osobami tej samej płci.
- „Poddaję się stereotypom, by zdobyć akceptację”, czyli siła presji rówieśniczej.
- Jak umysły dzieci wzmacniają stereotypy.
- Jak pomagać dzieciom wychodzić poza stereotypy i jak reagować na stereotypy powielane przez ich otoczenie.
“Pułapka płci” w świecie dziecięcych zabaw i rozrywek.
- Dziecięce zabawy jako trening do roli chłopca i dziewczynki 148
- Wpływ mass mediów na kształtowanie się ról płciowych u dzieci.
- Historie “dla dziewczynek” i historie “dla chłopców”, czyli polaryzacja płci w opowieściach dla dzieci.
- Literatura dla dzieci i stereotypy płci.
- Filmy, bajki dla dzieci i stereotypy płci.
- Gry wideo i stereotypy płci.
- Jak odnajdywać się w świecie mediów? Rodzic jako medialny przewodnik swoich dzieci.
Jak działa „pułapka płci” w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej (w klasach 1-3).
1. Wychowanie przedszkolne.
1. „Do tego jest potrzebna kobieca ręka”, czyli o różnicach w przedszkolnych interakcjach nauczycielek z dziećmi.
2. „Od zawsze wiadomo, że dziewczynki bawią się lalkami, a chłopcy samochodami”, czyli o aktywnościach dzieci i aranżacji przedszkolnej przestrzeni.
3. „Jak to dobrze być dziewczynką i chłopakiem”, czyli przedszkolne występy, a stereotypy płci.
4. Podręczniki i podstawa programowa.
5. Stereotypy płci, a gotowość szkolna dziewczynek i chłopców.
6. Już 6-letnie dziewczynki wierzą w to, że są mniej mądre od chłopców.
7. Chłopięcy „kryzys” szkolny.
2. Edukacja wczesnoszkolna (w klasach 1-3).
1. „Wprowadzanie uczniów i uczennic w świat wartości”, czyli kilka słów o podstawie programowej.
2. „Ania najchętniej czyta książki, a Karol i Antoni całe dnie grają w piłkę nożną”, czyli o treściach podręczników szkolnych.
3. „Czy kolega może być koleżanką?”, czyli o nierówności płci w szkolnym języku.
4. „Dziewczynki się nie pocą”, czyli płeć na lekcjach wychowania fizycznego.
5. „Geniusz kobiety”, czyli płeć na lekcjach religii.
6. „Dziewczynki są bardziej pracowite, z chłopcami pracuje się ciekawiej”, czyli o wizerunku dziewczynek i chłopców w nauczycielskich oczach.
7. „Dziewczyny są pracowite, a chłopcy myślą”, czyli o różnicach w ocenianiu.
8. Konsekwencje różnicowania nauczycielskich oczekiwań wobec dzieci.
9. Wygląd jako „przeszkoda” na drodze intelektualnego rozwoju dziewczynek.
10. Przyczyny różnicowania nauczycielskich oczekiwań.
11. Struktury organizacyjne szkoły.
12. Monitoring równości płci w szkołach.
3. Jak ograniczać „pułapkę płci” w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.
Opinie o książce:

Sylwia Szwed
Prezeska Fundacji Kosmos dla Dziewczynek. Dziennikarka, działaczka społeczna. Jedna z założycielek pisma „Kosmos dla dziewczynek. Autorka książki reporterskiej „Mundra". Wyróżniona tytułem 25 Polek, które warto obserwować Forbes Women.
„Wydawało mi się, że przeczytałam już wszystko na temat wychowywania chłopców i dziewczynek. Ale ta książka to nie kolejny produkt parentingowy, ale głęboki esej dotyczący teorii płci. I to płci twoich dzieci, wnuków, uczniów i uczennic! Magda Korczyńska z delikatnością przeprowadza nas przez genderową dżunglę: ważne pojęcia i teorie, badania i metaanalizy z całego świata, ale też przykłady z naszego podwórka, w których wciąż wpadamy w pułapkę płci. A czasem zastawiamy ją na własne dzieci. Bardzo długo na taką książkę czekałam. Tak kompleksową i osadzoną w polskim kontekście. I wreszcie wszystkim, którzy pytają mnie, „a co z chłopcami?!”, będę miała, co odpowiedzieć”.

prof. UAM dr hab. Iwona Chmura-Rutkowska
Pedagożka, socjolożka, edukatorka antydyskryminacyjna, pracuje na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.
„Czy rodząc się dziewczynką lub chłopcem jesteśmy skazani na zamieszkiwanie osobnych mentalnych, emocjonalnych, towarzyskich, zawodowych światów? Książka niesie dobrą nowinę popartą wynikami badań naukowych, które wskazują jasno, że większość wzorców funkcjonowania w roli płci nie jest wrodzonych, ale wyuczonych. Te stereotypy nie biorą się znikąd. Są efektem wychowania i socjalizacji, co oznacza, że wszyscy jesteśmy ich nośnikami i wszyscy możemy się od nich uwolnić. Chcecie dowiedzieć się, jak przerwać ten cykl odtwarzania stereotypów płci? Przeczytajcie „Pułapkę płci”.

Maciej Barczak
Psycholog pracujący z dziećmi i młodzieżą. Współpomysłodawca inicjatywy "Sztama".
„Czytając “Pułapkę płci” czułem radość i jednocześnie ulgę, ponieważ Magda Korczyńska w bardzo przystępnej i zrozumiałej formie uporządkowała obecny stan wiedzy o podobieństwach i różnicach w rozwoju dziewczynek i chłopców. Jest to obowiązkowa lektura dla rodziców, którzy poddają swoje rodzicielstwo refleksji i dla edukatorów, nauczycieli oraz wszystkich osób pracujących z dziećmi. Jest to też jednocześnie książka dla tych, którzy nie mają z dziećmi za wiele wspólnego, ale sami przecież kiedyś byli dziećmi i chcieliby poddać refleksji czas swojego dorastania”.

prof. UG dr hab. Natasza Kosakowska-Berezecka
Kierowniczka Zakładu Psychologii Międzykulturowej i rodzaju w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego. Bada stereotypy kobiecości i męskości w różnych kulturach.
„Bardzo rzetelna i praktyczna wiedza — dla rodziców, nauczycieli i nauczycielek, a także wszystkich, którzy mają (lub chcieliby mieć) moc skutecznego zwalczania stereotypów. Wszystko po to, by nasze dzieci mogły być szczęśliwe, w pełni realizując swoje plany i marzenia. Każdy może sięgnąć gwiazd — niech stereotypy nam w tym nie przeszkadzają. Ta książka z pewnością będzie w tym pomocna!”
Bezpłatny fragment książki
BEZPŁATNY FRAGMENT KSIĄŻKI
Jeśli chcesz sprawdzić czy ta książka jest dla Ciebie, podaj swój mail, na który wyślę Ci link do pobrania fragmentu 2. rozdziału pt.: „Jak rodzice „niechcący” wpływają na to, kim staną się dzieci czyli o nieświadomym wpływie stereotypów płci".
Ważne: Potwierdź zapis, klikając w link aktywacyjny w mailu potwierdzającym.
Już prawie!
Za chwilę otrzymasz e-mail z prośbą o potwierdzenie podanego adresu e-mail.
Krok 1: Wejdź TERAZ na swoją skrzynkę mailową.
Krok 2: Otwórz maila od magda@jakwychowywacdziewczynki.pl (sprawdź folder SPAM lub OFERTY jeśli go nie widzisz).
Krok 3: Kliknij przycisk w mailu, żeby potwierdzić swój zapis.
Bez tego nie będę mogła wysłać Ci linka do fragmentu książki.
Do zobaczenia!
Magda
Rodziców dziewczynek i chłopców
w wieku 0-10 lat.
Przyszłych rodziców, którzy już teraz chcą wiedzieć jak unikać stereotypów.
Osób pracujących z dziećmi w przedszkolach i szkołach, które chcą uzupełnić wiedzę.
Osób, którym brakowało źródeł wiedzy o stereotypach, z którymi mierzą się chłopcy.
Babć, dziadków i innych bliskich dzieciom osób, które chcą budować z nimi dobre relacje.
Wszystkich, którzy chcą wiedzieć jak ograniczać nieświadome posługiwanie się stereotypami.
Kilka słów o mnie

Magda Korczyńska
Jestem mamą dwóch córek. Od 7 lat tworzę projekt edukacyjny dla rodziców Jak Wychowywać Dziewczynki? Ten pomysł zrodził się z mojej osobistej potrzeby, aby budować świadomość na temat stereotypów płci w rodzicielstwie. Gdy zostałam mamą, szybko zorientowałam się jak wiele oczekiwań wobec dziewczynek i chłopców dyktowanych jest ograniczającymi stereotypami. Poczułam, że potrzebuję czujności i wiedzy, by móc świadomie podejść do wychowania córek.
Okazało się, że takich rodziców jak ja jest więcej. Wokół mojego projektu zgromadziła się ogromna społeczność osób, którym bliska jest idea niestereotypowego wychowania. Razem chcemy zmieniać siebie, a tym samym rzeczywistość naszych dzieci. Przez 7 lat prowadzenia projektu zgromadziłam mnóstwo wiedzy. I teraz chcę się nią dzielić!
Uwielbiam dobrą kawę, czytać reportaże, pływać i chodzić po górach. Z wykształcenia jestem ekonomistką, absolwentką studiów podyplomowych Gender Studies w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk oraz Polskiej Szkoły Reportażu.
Grono eksperckie, dzięki któremu powstała ta książka:

prof. UAM dr hab. Iwona Chmura-Rutkowska
Zweryfikowała merytorycznie rozdziały 1. i 5.
Pedagożka, socjolożka, pracuje na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wiceprezeska Fundacji Muzeum Historii Kobiet. Przewodnicząca Rady Fundacji Ja, Nauczyciel. Kierowniczka, badaczka i konsultantka projektów z zakresu ukrytych funkcji edukacji, przeciwdziałania przemocy motywowanej stereotypami, edukacji antydyskryminacyjnej oraz studiów nad historią kobiet.

Maciej Barczak
Zrecenzował książkę pod kątem merytorycznym.
Psycholog pracujący z dziećmi i młodzieżą, współpomysłodawca inicjatywy "Sztama w edukacji na rzecz zmiany" skoncentrowanej na pracy z chłopcami. Przez niemal dekadę związany z Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży w Poznaniu oraz Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza. Ojciec dwóch wspaniałych synów.

Katarzyna Jabłońska-Kuśmierek
Całościowo poprowadziła proces wydawniczy książki.
Redaktorka i ekspertka wspierająca twórczynie i twórców w pisaniu i wydawaniu książek. Autorka kampanii crowdfundingowych. Wraz z Maciejem Barczakiem prowadzi podcast "Chłopaki. Rozmowy o stawaniu się". Znana z umiejętności słuchania i miłości do impro. Mama trójki dzieci - Antka, Kai i Kostka.

Paulina Piorun
Zaprojektowała przepiękną okładkę.
Artystka, projektantka graficzna. Od kilku lat zajmuje się projektowaniem okładek. Na co dzień związana z Grupą Wydawniczą Foksal. Kocha Polską Szkołę Plakatu, awangardę i lumpeksy. Sama też projektuje plakaty. Po pracy maluje i czasem coś szyje 🙂

Aleksandra Sandecka
Zadbała o poprawność językową książki.
Korektorka i redaktorka. Wierzy w to, że słowa mają moc zmieniania świata. Mól książkowy, kociara i miłośniczka tatuaży.

Marta Krzemień-Ojak
Z niezwykłą uważnością przygotowała skład książki. Z wykształcenia architektka, z zamiłowania i zawodu - graficzka. Od dziesięciu lat związana z branżą wydawniczą. Projektuje publikacje od okładki, przez skład, po dobór materiałów do druku. Współpracowała z wydawnictwami dla dorosłych i dla dzieci, a także selfpublisherami.
Partnerstwa
Partner wydania
Matronat
Patronat




Rekomendacja ekspercka

Zamów książkę i bądź częścią realnej zmiany społecznej, która buduje lepszy, bardziej równy świat dla naszych dzieci i nas samych.
