Jak sprawiać by dziewczynki dobrze się czuły ze swoją niedoskonałością? Pomagaj im rozwijać tzw. growth mindset.
Dwa rodzaje perfekcjonizmu
Profesor Carol Dweck mówi, że istnieją dwa rodzaje perfekcjonizmu (2). Jeden, który skutkuje następującym rozumowaniem:
„Jeśli popełnię błąd ludzie będą mieć gorsze zdanie na mój temat, nie będą mnie szanować. Robiąc coś, chcę by udawało mi się za pierwszym razem i za każdym razem. Jeśli uda mi się coś tylko częściowo, jest to dla mnie tak samo jakbym poniósł całkowitą porażkę”.
Drugi rodzaj perfekcjonistów myśli natomiast tak:
„Zawsze wykonuję zadania najlepiej jak umiem, pracuję ciężko, ponieważ chcę osiągać wysoki standard moich działań, mam silną potrzebę dążenia do doskonałości”.
Pierwszy rodzaj perfekcjonizmu może mieć wiele negatywnych konsekwencji, takich jak stres, niepokój czy depresja. Drugi natomiast pozwala osiągnąć więcej oraz odczuwać większą satysfakcję z życia. Zachęcam do wysłuchania wykładu profesor Dweck na ten temat.
Zobacz też: Jak wychowywać nieperfekcyjne dziewczynki? Część 1
Growth mindset
W swoich badaniach profesor Dweck odkryła, że każdy rodzaj perfekcjonistów charakteryzuje się innym podejściem do swoich możliwości. Jedni uważają, że talent, i umiejętności to coś, z czym się rodzimy i nie mamy wpływu na ich dalszy rozwój. To właśnie Ci ludzie nieustannie poddają się krytykowi wewnętrznemu zastanawiając się: czy mój talent wystarczy? Czy jestem wartościowy? Takie podejście nazwane zostało fixed mindset.
Druga grupa ludzi natomiast posiada tzw. growth mindset czyli chęć nieustannego rozwoju. Wierzą, w to, że umiejętności i talenty mogą być rozwijane przez wysiłek, naukę i wsparcie innych ludzi. Aktualna sytuacja jest w ich oczach punktem startowym – fundamentem, na którym można dalej budować. To, co różni te dwa podejścia to pojmowanie roli trudności i przeciwności losu. Ludzie ceniący wysiłek i proces dochodzenia do rozwiązań doceniają te trudności, bo wiedzą, że dzięki nim się uczą.
Zobacz też: Perfekcyjna dziewczynka nie ryzykuje
Fantastyczne trudności
Profesor Dweck proponuje byśmy przy wspólnym stole dzielili się tym, z jakimi trudnościami mierzyliśmy się danego dnia. Zamiast mówić: „Miałam okropnie trudny dzień”, powiedzmy „Napotkałam dziś fantastyczne trudności”. I przekonuje, że najlepszym prezentem, jaki możemy podarować sobie i naszym dzieciom jest wypracowanie systemu wartości, w którym zetknięcie się z trudnościami jest sygnałem, że robimy coś ważnego, że nasz mózg rozwija się, tworząc nowe połączenia neuronów. Dlatego uczmy dziewczynki koncepcji growth mindset (organizacja nonprofit VentureLab zapoznaje z nią dziewczynki już w wieku 4-5 lat) i chwalmy je za wysiłek a nie talent i inteligencję.
Próba bycia perfekcyjną hamuje dziewczynki przed osiągnięciem swego potencjału. Dlatego zaszczepiajmy im wiarę w to, że mogą poprawiać swoje wyniki poprzez naukę. Uczmy je, że mierząc się z trudnościami, próbując nowych rzeczy i rozwiązując problemy, mogą stawać się mądrzejsze. W następnym artykule kolejna strategia pomagająca dziewczynkom radzić sobie z dążeniem do perfekcji.
Zobacz też: Jak wychowywać dziewczynki w świecie pełnym stereotypów płci?