Wygląd dziewczynek to najczęściej używany „wytrych” do rozpoczynania z nimi rozmowy. O czym rozmawiać z dziewczynkami zamiast odwoływania się do ich wyglądu?
Wielokrotnie pisałyśmy o tym, że nie warto komentować wyglądu dziewczynek. Zwracanie przesadnej uwagi na wygląd dziewczynek buduje ich samoocenę właśnie wokół tej cechy, a to z kolei może wpływać na niezadowolenie ze swego ciała i w przyszłości powodować problemy z depresją lub zaburzeniami odżywiania. Jeśli mówimy o nastolatkach miejmy świadomość, że bardzo często nie lubią one w ogóle rozmawiać o swoim wyglądzie. Nic dziwnego! Ich ciało podlega tak szybkim i gwałtownym zmianom. Same muszą się w tym odnaleźć i nie potrzebują dodatkowej uwagi kierowanej na swoje ciało z zewnątrz.
Niby większość z nas to wie, a komentarze w stylu „jak pięknie wyglądasz!”, „jaka z ciebie słodka dziewczynka!” czy „ale ci ładnie w tej sukience” wymykają nam się automatycznie i to często do tych najmłodszych. Czasem trudno to opanować! Mówienie dziewczynkom komplementów nie odnoszących się do wyglądu, nie przychodzi nam naturalnie. Wymaga specjalnego wysiłku.
Zobacz też: Wygląd dziewczynek i komplementy. Czemu to nie działa?
Nie twierdzimy, że wyrażenie zachwytu nad błyszczącymi butami 3-letniej dziewczynki zrujnuje jej życie lub wpędzi ją w przyszłości w depresję. Uważamy jednak, że powinniśmy budować w dziewczynkach (i chłopcach) poczucie wartości na bazie, tego KIM SĄ, a nie tego, JAK WYGLĄDAJĄ. To osobowość dzieci powinna być tym, co doceniamy. I mimo, że nie ma nic prostszego niż „zagadać” do dziewczynki odnosząc się do jej wyglądu, zachęcamy was do większego wysiłku.
Jeśli chcesz okazać dzieciom prawdziwe zainteresowanie, przygotowałyśmy kilka pomysłów na rozpoczęcie rozmowy, zbaczając z utartych szlaków komplementowania wyglądu.
1. Jak idą twoje lekcje śpiewu/piłki nożnej/akrobatyki? Jeśli wiesz już, że dziecko lubi rysować lub próbuje się wspinać, zapytaj je o te aktywności. Taka „celowana” ciekawość ma szansę dowartościować dziecko. A jeśli jest ono naprawdę dobre w aktywności, o której rozmawiacie, z pewnością z dumą podzieli się swoimi osiągnięciami.
2. Czym się teraz interesujesz? Co lubisz robić? Tym pytaniem możesz rozpocząć rozmowę jeśli nie znasz dobrze dziecka lub nie pamiętasz dokładnie jego zainteresowań. Odpowiedź na takie otwarte pytanie może cię zaskoczyć! Być może interesuje się czymś, o czym sama zupełnie byś nie pomyślała.
3. Jakie książki lubisz czytać?Niektóre dzieci są nałogowymi czytelnikami i pochłaniają całe serie wydawnicze. Jeśli trafisz na takie dziecko możesz w szczegółach dowiedzieć się o jakiejś historii i jej bohaterkach/bohaterach. Możesz też dziecku opowiedzieć o swoich ulubionych książkach jeśli takie masz 😊
4. Co dziś robiłaś? Takie pytanie wydaje się tak oczywiste, że rzadko przychodzi nam do głowy. Może była dziś w parku i znalazła robaczka po drodze, albo była z tatą na rowerze. Ta mała rzecz, którą zdecyduje się z tobą podzielić, może być pretekstem do dłuższej rozmowy.
5.Miło cię widzieć. Nie wszystkie dzieci są na tyle otwarte, by swobodnie rozmawiać, zwłaszcza z obcymi lub słabo znanymi sobie ludźmi. Mogą potrzebować czasu, by się oswoić i dopiero potem są bardziej skłonne do rozmowy. Pozwólmy się dzieciom do nas trochę „przyzwyczaić” zanim spróbujemy nawiązać kontakt.
Zobacz też: Samoocena matek determinuje obraz ciała dziewczynek już w wieku 6 lat
Jeśli spotykasz dziecko, które znasz trochę lepiej możesz spróbować bardziej szczegółowych pytań.
6. Jak to jest być bratem/siostrą? Starsze dzieci często lubią się chwalić młodszym rodzeństwem. A także lubią być dumne z tego, że są tymi „starszymi”. Te młodsze też często z chęcią opowiadają relacji z rodzeństwem, a pytając je o nią możesz zainspirować je do prostej autorefleksji na temat ich więzi z bliskimi.
7. Co lubisz robić w szkole? To jest trochę zmodyfikowana wersja najbardziej chyba popularnego pytania, jakie przychodzi nam gdy chcemy „zagaić” rozmowę ze szkolnymi dziećmi czyli „Jak tam w szkole?”. Na takie pytanie (które dziecko słyszy pewnie dość często) najprościej odpowiedzieć „dobrze” i zakończyć rozmowę. Ale jeśli zapytasz co dziecko w szkole konkretnie lubi, łatwiej wejść w rozmowę głębiej. A poza tym kierujesz jego uwagę na wyszukanie pozytywów na temat szkoły (co nie zawsze może być proste, przykra rzeczywistość wielu dzieci jest taka, że nie lubią szkoły ☹).
8. Masz jakąś ulubioną grę lub aplikację? To pytanie można zadać starszym dzieciom, w życiu których technologia zajmuje dużo miejsca. Prawdopodobnie znają mnóstwo fajnych aplikacji, o których nawet ci się nie śniło 😊.
9. Co najbardziej w sobie lubisz? Zamiast kierować się własnymi ocenami dziecka (nie tylko tymi dotyczącymi wyglądu), pozwól mu_jej opowiedzieć co najbardziej w sobie lubi.
A może wy macie swoje sposoby na fajne rozmowy z dziewczynkami, które nie kierują ich uwagi na wygląd? Jakie pytania kierowane do waszych córek lubicie słyszeć? Zapraszamy do dyskusji!