You are currently viewing Jak świętować Dzień Kobiet z dziewczynkami? 5 pomysłów dla rodziców
Źródło zdjęcia: Unsplash (autorka Melissa Askew)

Jak świętować Dzień Kobiet z dziewczynkami? 5 pomysłów dla rodziców

Dzień Kobiet to święto, które przez większą część naszego życia kojarzyło się nam z obyczajem, w ramach którego mężczyźni wręczają kobietom goździki lub tulipany, a szefowie lub nauczyciele życzą „pięknym paniom i dziewczynom” wiele uśmiechu i radości. Wiele z nas pewnie nawet nie miało świadomości jaka jest geneza tego święta. Że nie jest ono „pustą tradycją”, ale pretekstem do upamiętnienia marszów kobiet z początku XX wieku. Historia Dnia Kobiet sięga 1908 roku, kiedy to w Stanach Zjednoczonych nowojorskie robotnice postanowiły wyjść na ulice, by domagać się godziwszych warunków pracy, wyższych pensji oraz prawa do głosowania. Dziś, po ponad stu latach, 8 marca celebrujemy społeczne, ekonomiczne i polityczne osiągnięcia kobiet, które musiały wywalczyć sobie (i nam) prawa do tego, by móc w coraz to równiejszy sposób uczestniczyć w powyższych sferach życia.

Dlatego zachęcamy was, by świętować dzień kobiet ze świadomością jego znaczenia i wdzięcznością do poprzednich pokoleń kobiet, którym tak wiele zawdzięczamy. Nie pozwólmy sprowadzić tego święta wyłącznie do otrzymania okazjonalnego kwiatka lub czekoladek czy skorzystania z promocji cenowych „kobiecych” marek. Uważamy, że dzień kobiet jest znakomitą okazją do tego, by porozmawiać z córkami o kobiecej solidarności i wzorcach. Przedstawiamy 5 pomysłów na to, jak możecie to zrobić.

Dzień kobiet i świętowanie z dziewczynkami – doceniajmy siebie nawzajem

1. Porozmawiaj z dziewczynką o tym, kto jest jej „bohaterką”

 Dziewczynki potrzebują wzorców – kobiet i dziewcząt, które mogą być dla nich inspiracją. Zachęcaj córkę do tego, by zastanawiała się nad tym, kogo podziwia i dlaczego. Dobrym wstępem do rozmowy o podziwianych przez nas osobach jest wyjaśnienie córce, co to znaczy, że ktoś jest naszą idolką. Warto pamiętać, że nie muszą to być „wielkie” osobowości, które dokonały przełomowych osiągnięć w swoich dziedzinach (choć takie niewątpliwie niejednokrotnie są dla nas wzorem). Bohaterką mogą być też kobiety i dziewczynki wokół nas, które robią ciekawe rzeczy, lub z którymi dobrze się czujemy – na przykład babcia lub przyjaciółka. Poniżej przedstawiamy krótkie wprowadzenie – „gotowca”, którym możesz posłużyć się w rozmowie z córką.   

„Oto moja bohaterka”. Ćwiczenie dla córki

Pomyśl o swojej ulubionej kobiecie lub dziewczynce. Może to być ktoś bliski twojemu sercu: koleżanka, przyjaciółka, babcia, siostra. Albo osoba, której nie znasz osobiście, ale ją podziwiasz – na przykład piosenkarka, pływaczka, narciarka. Zastanów się: dlaczego ją podziwiasz? Czy jest ona dla Ciebie wzorem? Wzór to taka osoba, która:

  • Zachowuje się tak, jak ty chciałabyś się zachowywać,
  • Robi lub potrafi coś, co ty też chciałabyś robić,
  • Dba o siebie oraz o inne osoby,
  • Postępuje zgodnie z tym, w co wierzy – na przykład osoba, która kocha swojego zwierzaka, odpowiednio się nim opiekuje (wyprowadza na spacer, poświęca czas na zabawę z nim, karmi go dobrym jedzeniem), zaś osoba, która dba o przyrodę, nigdy nie śmieci w lesie.

Poniżej możesz pobrać ćwiczenie „Oto moja bohaterka”, które pomoże Ci wspólnie z córką zastanowić się kto ważną w jej życiu kobietą i dlaczego ją ceni.  

2. Opowiadaj dziewczynce historie niezwykłych kobiet

W podręcznikach szkolnych brakuje historii wielu kobiet, które swoją postawą i osiągnięciami zmieniały świat. Oprócz Marii Skłodowskiej-Curie, którą ja pamiętam z czasów swej edukacji, niewiele więcej kobiet zapadło mi w pamięć. Obecność kobiecych wzorców w życiu dziewczynek jest niezwykle ważna, ponieważ dziewczynki nie mogą stać się kimś, kogo nie widzą („if you can’t see it, you can’t be it”). Stereotypy płci wpływają na nasze córki na wielu poziomach, a podręczniki szkolne często nie nadążają za ich potrzebami. Dlatego uważamy, że to my – rodzice musimy wziąć na siebie obowiązek zapoznawania dziewczynek z historiami wartościowych kobiet. Świetnym narzędziem do tego jest literatura prezentująca kobiece wzorce w różnych dziedzinach. Takich książek na szczęście pojawia się coraz więcej na rynku. Poniżej przedstawiamy kilka książkowych inspiracji.

Książki dla najmłodszych dziewczynek (3-5 lat):

„Dziewczynki mogą wszystko”, Caryl Hart, Wyd. Amber

dziewczynki moga wszystko

Seria Mali Wielcy. Maria Skłodowska-Curie. Frida Kahlo. Coco Chanel. Astrid Lindgren, Frida Kahlo, Audrey Hepburn, Maria Isabel Sanchez Vegara, Wyd. Smartbooks

seria mali wielcy

„Jestem dziewczyną!”, Yasmeen Ismail, wyd. Tadaam

jestem dziewczyna

„Ada Bambini Naukowczyni”, „Rózia Rewelka Inżynierka”, „Zosia Iskierka, Przyszła Liderka”, Andrea Beaty, Wyd. Kinderkulka

Książki dla młodszych dziewczynek (6-10 lat):

„Królewna w lśniącej zbroi, czyli trochę inne bajki dla dziewczynek i chłopców”, Jonathan Plackett, Karrie Fransman, Wyd. Czarna Owca

Seria „Nadzwyczajnie wspaniałe kobiety”, Kate Pankhurst, Wyd. K.E. Liber

seria wspniale kobiety

„Kobiety i Sport”, „Kobiety i Nauka”, Rachel Ignotofsky, Wyd. Egmont 

kobiety i nauka, kobiety i sport

„Tonja z Glimmerdalen”, Maria Parr, Wyd. Dwie Siostry

tonja z glimmerdalen

Książki dla starszych dziewczynek (pow. 10 lat):

„Dziewczynki latają wysoko”, Raquel Díaz Reguera, Wyd. Debit

dziewczynki lataja wysok

„Tupeciary. O kobietach, które robią to, co chcą”, Penelope Bagieu, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana

tupeciary

„Sufrażystki i Sufrażetki. Walka o równość”, David Roberts, Wyd. Harperkids

sufrazystki i sufrazetki

Seria “Damy, dziewuchy, dziewczyny”, Anna Dziewit Meller, Wyd. Znak 

damy, dziewuchy, dziewczyny

3. Celebrujcie kobiety w waszej rodzinie lub w bliskim otoczeniu

Najlepszym wzorem dla dziewczynek są kobiety z najbliższego otoczenia. Łatwiej jest czerpać inspirację od kogoś, kogo znamy osobiście i regularnie widujemy, kto jest nam bliski i przez to bardziej „rzeczywisty”. Pomyślcie wspólnie, co fajnego robią kobiety w waszej rodzinie. Jakie są? Co potrafią? Doskonałym pomysłem będzie też wspólne wykonanie drzewa genealogicznego, które w obrazowy sposób pokaże córce najważniejsze kobiety w rodzinie i więzy krwi, które je łączą.   

4. Pomyślcie wspólnie o tym, co jest fajnego w byciu dziewczynką

 Bycie dziewczynką jest wspaniałe i warto rozmawiać o tym z córką. Zastanówcie się: co jest fajnego w tym, że jesteście dziewczynkami i kobietami? Co was łączy? Co możecie wspólnie robić? Celem tych rozważań nie jest antagonizowanie chłopców czy ojców, tylko promowanie autorefleksji oraz budowanie pozytywnej dziewczyńskiej energii i solidarności. Uważamy, że siostrzeństwo i kobieca solidarność są wspaniałymi wartościami i dlatego warto je modelować już od najmłodszych lat. Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu „Nie jestem jak inne dziewczyny”.

Autorefleksja jest świetnym narzędziem do poznawania siebie, a wiedza o sobie samej (co nam sprawia przyjemność, co lubimy i potrafimy robić, a co jest dla nas wyzwaniem) jest konieczna, aby budować poczucie własnej wartości. Przedstawiamy kilka pomysłów na to, jak zachęcać córkę do autorefleksji:

  • Dostrzegaj i doceniaj momenty, kiedy córka jest wytrwała, dąży do czegoś mimo przeszkód i się nie poddaje. To może być znak, że dana czynność lub umiejętność jest jej mocną stroną i warto ją wzmacniać.
  • Zadawaj córce pytania w stylu: Co lubisz? Czy to ci się podobało? Dlaczego? Co było w tym fajnego? W ten sposób kierujesz jej myśli na auto-obserwację, czyli na „chwytanie” tych momentów, w których dobrze się czuje i na zastanowienie się nad nimi, co prowadzi do świadomych wniosków o sobie samej.
  • Zachęcaj córkę, by patrzyła na siebie jak na indywidualność, której wolno różnić się od innych, która może robić i lubić rzeczy, których nie lubią jej przyjaciele.
  • Zachęcaj córkę do szukania swoich pasji, hobby, aktywności, które będą tylko jej. Posiadanie obszarów, w których się spełnia i w których dobrze się czuje będzie pozytywnie budować jej samoocenę oraz „doładowywać” wewnętrzną motywację.

 5. Porozmawiajcie o Kamali Harris

 Reprezentacja kobiet w różnych dziedzinach życia jest nadal niewystarczająca. Dotyczy to szczególnie świata polityki, czyli obszaru, w którym jedni ludzie wpływają na warunki życia innych. Dlatego warto wykorzystywać każdą okazję do rozmowy z dziewczynkami na ten temat. Taką okazją jest niewątpliwie wybór Kamali Harris na wice-prezydentkę Stanów Zjednoczonych. Porozmawiaj z córką o niej. Przedstawiamy propozycję, jak możesz przekazać młodszym dziewczynkom informację na temat Kamali, wraz z darmową kolorowanką, którą możecie pobrać i wspólnie ozdobić.

 Kamala Harris zdobyła pozycję wice-prezydentki Stanów Zjednoczonych. Jest pierwszą kobietą na tak wysokim stanowisku w tym kraju. Wice-prezydentka to druga po prezydencie najważniejsza osoba w państwie, która podejmuje bardzo ważne decyzje, wpływające na życie wszystkich mieszkańców kraju. Na przykład może zdecydować o tym, na co będą wydawane wspólne pieniądze obywateli, zbierane w formie podatków.

Zanim została wice-prezydentką, Kamala pracowała jako prokuratorka, czyli osoba, która ściga przestępców i przedstawia im zarzuty przed sądem. Kamala urodziła się w Stanach Zjednoczonych jednak jej rodzice są imigrantami – przyjechali do USA z innych krajów. Jej tata pochodzi z Jamajki, a mama z Indii. To dlatego Kamala ma ciemny kolor skóry. Kamala mówi, że bardzo ważną rolę odegrała w jej życiu mama, która wychowała ją oraz jej siostrę, na silne kobiety.    

Wizerunek Kamali do pokolorowania pobierz poniżej (źródło: Twinkl.pl):

Udostępnij